
CONSEIL
DE L’EUROPE

COUNCIL
OF EUROPE

COUR EUROPÉENNE DES DROITS DE L’HOMME
EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS  

 
 
 
 
 

SECŢIUNEA A PATRA 
 
 
 
 

CAUZA TIMPUL INFO-MAGAZIN ŞI ANGHEL c. MOLDOVEI 
 

(Cererea nr. 42864/05) 
 
 
 
 
 

HOTĂRÂRE 
 
 

STRASBOURG 
 

27 noiembrie 2007 
 
 
 

DEFINITIVĂ 
 

02/06/2008 
 
 

Această hotărâre poate fi subiect al revizuirii editoriale. 



 HOTĂRÂREA TIMPUL INFO-MAGAZIN ŞI ANGHEL c. MOLDOVEI  
  
1 

În cauza Timpul Info-Magazin şi Anghel c. Moldovei, 
Curtea Europeană a Drepturilor Omului (Secţiunea a Patra), întrunită în 

cadrul unei Camere compuse din: 
Sir Nicolas BRATZA, Preşedinte, 
 Dl J. CASADEVALL, 
 Dl G. BONELLO, 
 Dl K. TRAJA, 
 Dl L. GARLICKI, 
 Dra L. MIJOVIĆ, 
 Dl J. ŠIKUTA, judecători, 

şi dl T.L. EARLY, Grefier al Secţiunii,  
Deliberând la 6 noiembrie 2007 în şedinţă închisă,  
Pronunţă următoarea hotărâre, care a fost adoptată la acea dată: 

PROCEDURA  

1. La originea cauzei se află o cerere (nr. 42864/05) depusă împotriva 
Republicii Moldova la Curte, în conformitate cu prevederile articolului 34 al 
Convenţiei pentru Apărarea Drepturilor Omului şi a Libertăţilor 
Fundamentale („Convenţia”), de către un ziar din Republica Moldova, 
Timpul Info-Magazin („ziarul reclamant”) şi un cetăţean al Republicii 
Moldova, dra Alina Anghel („cel de-al doilea reclamant”), la 28 noiembrie 
2005. 

2.  Reclamanţii au fost reprezentaţi de către dl A. Tănase, avocat din 
Chişinău. Guvernul Republicii Moldova („Guvernul”) a fost reprezentat de 
către Agentul său, dl V. Grosu.    

3. Reclamanţii au pretins, în special, că dreptul lor la libertatea de 
exprimare a fost încălcat ca rezultat al hotărârilor judecătoreşti pronunţate în 
cadrul procedurilor în defăimare iniţiate împotriva lor.  

4. Cererea a fost repartizată Secţiunii a Patra a Curţii. La 28 noiembrie 
2006, o Cameră din cadrul acelei Secţiuni a decis să comunice Guvernului 
cererea. În conformitate cu prevederile articolului 29 § 3 al Convenţiei, ea a 
decis ca fondul cererii să fie examinat concomitent cu admisibilitatea 
acesteia. 

5. Judecătorul Pavlovschi, judecătorul ales din partea Republicii 
Moldova, s-a abţinut de la examinarea cauzei (articolul 28 al 
Regulamentului Curţii) înainte ca aceasta să fie comunicată Guvernului. La 
5 ianuarie 2007, Guvernul, în conformitate cu articolul 29 § 1 (a) al 
Regulamentului Curţii, a informat Curtea că el este de acord ca în locul 
acestuia să fie desemnat un alt judecător ales şi a lăsat alegerea persoanei 
desemnate în seama Preşedintelui Camerei. La 28 septembrie 2007, 



 HOTĂRÂREA TIMPUL INFO-MAGAZIN ŞI ANGHEL c. MOLDOVEI  
 

2 

Preşedintele l-a desemnat pe judecătorul Šikuta să participe la examinarea 
cauzei.  

ÎN FAPT 

I.  CIRCUMSTANŢELE CAUZEI  

6.  Ziarul reclamant a fost înregistrat în Chişinău. Cel de-al doilea 
reclamant s-a născut în anul 1975 şi locuieşte în Chişinău. 

7.  La 16 ianuarie 2004, ziarul reclamant a publicat un articol intitulat 
„Luxul în ţara sărăciei”, semnat de cel de-al doilea reclamant. Articolul 
examina relaţia dintre autorităţile de stat şi un fond de investiţii private, 
D.H., care a fost fondat şi era administrat de către D.P., o întreprindere 
privată. Accentul a fost pus pe practica Guvernului de a cumpăra 
automobile de lux, fără a face public vreun detaliu. El reamintea două 
cumpărări de automobile în anul 2003, inclusiv de la D.H., în valoare totală 
estimată la 1,250,000 euro (EUR). Doar după ce presa a publicat detalii, 
Guvernul a fost obligat să recunoască că această tranzacţie a avut loc. 

8.  Articolul continua prin descrierea unei cumpărări mai recente a 42 de 
automobile de lux de la D.H. pentru o sumă care depăşea EUR 1 milion. 
Articolul a criticat lipsa de transparenţă a tranzacţiei, deoarece aceasta nu a 
fost publicată în Monitorul Oficial. El a descris modul în care automobilele 
au fost distribuite preşedinţilor a 32 de raioane ale Republicii Moldova şi a 
pus în discuţie chestiunea dacă acest lucru a constituit pentru Guvern o 
modalitate de a se asigura că acei preşedinţi, 31 dintre care erau comunişti 
ca şi Preşedintele Republicii Moldova, vor avea astfel o posibilitate mai 
bună de a răspândi propaganda comunistă în raioanele lor, înainte de 
alegerile care urmau să se desfăşoare un an mai târziu. Articolul l-a citat pe 
liderul unui partid politic, care a declarat că zvonurile din Guvern sugerau 
că preţul plătit pentru fiecare automobil era cu vreo EUR 7,000 mai mare 
decât preţul lui pe piaţă. Autorităţile nu au dat nicio explicaţie de ce 
automobilele de lux au fost necesare dacă puteau fi cumpărate automobile 
noi mult mai ieftine la un sfert din preţ. Articolul se sfârşea cu o acuzaţie de 
corupţie la nivelul cel mai înalt din stat, pentru care nimeni nu urma să fie 
pedepsit, şi susţinea că dacă alegătorii nu vor face dreptate la următoarele 
alegeri, atunci se putea spera doar la dreptatea făcută de Dumnezeu.   

9.  La 23 ianuarie 2004, D.H. şi D.P. au iniţiat o acţiune în defăimare 
împotriva reclamanţilor. În acelaşi timp, ele au cerut aplicarea unei 
interdicţii împotriva publicării de către reclamanţi a oricăror materiale 
despre conducerea D.H. şi D.P. fără permisiunea lor şi sechestrarea 
proprietăţii ziarului reclamant în sumă egală cu pretenţia lor (500,000 dolari 
SUA (USD) şi 20,000,000 lei moldoveneşti (MDL)). Reclamanţii în 



 HOTĂRÂREA TIMPUL INFO-MAGAZIN ŞI ANGHEL c. MOLDOVEI  
  
3 

procedurile naţionale au plătit taxa de stat de MDL 180. În aceeaşi zi, după 
cum s-a cerut, Judecătoria Buiucani a dispus sechestrarea bunurilor ziarului 
reclamant. 

10.  La 6 februarie 2004, executorul judecătoresc a executat măsura de 
asigurare prin sechestrarea echipamentului de birou al ziarului reclamant şi 
prin aplicarea sechestrului pe contul bancar al acestuia. 

11.  Cel de-al doilea reclamant a primit câteva ameninţări la telefon, iar 
la 23 iunie 2003 ea a fost atacată în faţa casei sale de persoane neidentificate 
şi a suferit o lovitură cu o bară din metal la braţ şi la cap. Ziarul reclamant şi 
alte mijloace de informare au făcut o legătură cauzală între atac şi cele două 
investigaţii efectuate de către jurnalistă, şi anume o investigaţie cu privire la 
un automobil de lux oferit cadou ministrului Afacerilor Interne de către 
preşedintele D.H. şi articolul examinat în această cauză. 

12.  În argumentele sale în faţa instanţei de judecată, ziarul reclamant s-a 
bazat pe existenţa unui interes public important având în vedere faptul că 
tranzacţia s-a făcut cu bani publici, fără a fi desfăşurată printr-o licitaţie 
publică organizată de Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice şi fără a fi 
planificată în bugetul de stat pentru anul 2003. În plus, atât autorităţile de 
stat, cât şi reclamanţii în procedurile naţionale au refuzat să dea detalii 
despre tranzacţie, care, astfel, a părut şi mai suspectă dat fiind faptul că 
preşedintele D.H. era membru al Consiliului Economic de pe lângă primul-
ministru. Ziarul reclamant s-a bazat pe articolul 10 al Convenţiei şi a pretins 
că declaraţiile erau judecăţi de valoare, care nu erau susceptibile de a fi 
probate, sau reproduceri ale opiniei unui politician bine-cunoscut şi ale unor 
zvonuri, care au fost, în mod clar, identificate ca atare şi care nu puteau fi 
probate. El a adăugat că reclamanţii în procedurile naţionale au devenit 
„persoane publice” prin încheierea tranzacţiilor cu Guvernul şi că ei 
trebuiau, astfel, să tolereze un nivel mai mare de critică. In fine, el a declarat 
că prejudiciile cerute erau disproporţionale.  

13.  La 28 aprilie 2004, Judecătoria Buiucani a admis în parte pretenţiile 
reclamanţilor în procedurile naţionale. Ea a constatat că ziarul reclamant a 
publicat declaraţii cu privire la fapte. Instanţa de judecată a citat un 
fragment dintr-un paragraf al articolului contestat, care prevedea: 

„...în momentul accederii comuniştilor la guvernare, Vladimir Voronin a vrut să taie 
nodul gordian al fondului de investiţii [D.H.], înfiinţat în baza bonurilor de investiţii, 
adică să-l ia la bani mărunţi. Ca acest lucru să nu se întâmple, se zice că cineva i-a 
plătit altcuiva 500,000 de dolari. ...” 

14.  Instanţa de judecată a constatat că acest fragment nu „corespundea 
realităţii”, deoarece reclamanţii nu l-au dovedit. Instanţa de judecată a 
constatat că pasajul a cauzat un prejudiciu grav reputaţiei profesionale a 
reclamanţilor în procedurile naţionale. Având în vedere natura şi conţinutul 
publicaţiei, instanţa de judecată a acordat reclamanţilor în procedurile 
naţionale suma totală de MDL 1,350,000 (EUR 95,725) cu titlu de 
compensaţii pentru prejudiciul moral, care urma să fie plătită de către ambii 



 HOTĂRÂREA TIMPUL INFO-MAGAZIN ŞI ANGHEL c. MOLDOVEI  
 

4 

reclamanţi şi a dispus ziarului reclamant să publice o dezminţire. In fine, 
instanţa a citat articolul 10 al Convenţiei şi a adăugat că reclamanţii „au 
depăşit, în mod evident, limitele criticii constructive tolerabilă într-o 
societate democratică şi au răspândit cu rea-credinţă informaţii cu privire la 
fapte în care ei, în mod direct, dar nejustificat, au acuzat reclamanţii în 
procedurile naţionale de anumite fapte penale legate de darea de mită”. 

15.  În apelul său, ziarul reclamant a susţinut inter alia că instanţa de 
judecată, în mod intenţionat, a scos fragmentul paragrafului relevant din 
contextul care prevedea următoarele: 

„Gurile rele şi, cu siguranţă, prost informate din Chişinău afirmă că în momentul 
accederii comuniştilor la guvernare, Vladimir Voronin a vrut să „taie” nodul gordian 
al fondului de investiţii [D.H.], înfiinţat în baza bonurilor de investiţii, adică să-l ia la 
bani mărunţi. Ca acest lucru să nu se întâmple, se zice că cineva i-a plătit altcuiva 
500,000 de dolari. Sunt simple speculaţii şi învinuiri nefondate - nu se ştie. Realitatea 
e că azi, [D.H.] şi distribuitorul său 'Skoda' sunt bine mersi, prosperă şi vând 
Cancelariei de Stat loturi uriaşe de automobile de lux, spre ciuda concurenţilor.” 

16.  Ziarul reclamant a subliniat că el a indicat foarte clar în articol că 
declaraţia s-a bazat pe zvonuri, pe care el le-a numit prost informate, şi a 
adăugat faptul că nu se ştia dacă acestea erau adevărate. Mai mult, articolul 
10 protejează nu doar „critica constructivă”, dar şi declaraţiile care şochează 
sau deranjează. 

17.  La 22 iulie 2004, Curtea de Apel Chişinău a menţinut hotărârea 
primei instanţe, constatând că ziarul reclamant nu a dovedit adevărul 
declaraţiei citate mai sus. De asemenea, instanţa de judecată a respins 
cererea ziarului reclamant de a ridica interdicţiile puse asupra proprietăţii 
sale, deoarece acea cerere a fost deja respinsă, iar decizia relevantă nu a fost 
contestată cu apel. Apelul reclamanţilor în procedurile naţionale a fost, de 
asemenea, respins deoarece suma compensaţiilor era corespunzătoare.  

18.  În recursul său, ziarul reclamant a invocat motive similare celor 
prezentate anterior, adăugând că litigiul se referea la exprimarea politică, 
care se bucura de o protecţie mai mare. 

19.  La 14 septembrie 2005, Curtea Supremă de Justiţie a casat parţial 
hotărârile instanţelor judecătoreşti inferioare. Instanţa s-a bazat pe acelaşi 
pasaj ca şi instanţele judecătoreşti inferioare. Ea a constatat că ziarul 
reclamant a publicat o informaţie defăimătoare, pe care el nu a putut s-o 
dovedească ca fiind adevărată, şi anume că reclamanţii în procedurile 
naţionale au dat mită şi, astfel, au comis o infracţiune. Bazându-se pe 
jurisprudenţa acestei Curţi, Curtea Supremă de Justiţie a respins argumentul 
ziarului reclamant că persoanele juridice nu ar trebui să poată pretinde un 
prejudiciu moral. Totuşi, ea a considerat excesivă suma acordată de 
instanţele judecătoreşti inferioare, constatând că o restricţie la libertatea de 
exprimare nu ar trebui să fie de o asemenea gravitate încât să pună în pericol 
supravieţuirea economică a persoanei sancţionate. În consecinţă, instanţa de 
judecată a redus suma despăgubirii până la MDL 130,000 (EUR 8,430). 



 HOTĂRÂREA TIMPUL INFO-MAGAZIN ŞI ANGHEL c. MOLDOVEI  
  
5 

II. DREPTUL INTERN RELEVANT 

20. Articolul 16 al Codului civil prevede următoarele:  
„(1) Orice persoană are dreptul la respectul onoarei, demnităţii şi reputaţiei sale 

profesionale. 

(2) Orice persoană este în drept să ceară dezminţirea informaţiei ce îi lezează 
onoarea, demnitatea sau reputaţia profesională dacă cel care a răspîndit-o nu 
dovedeşte că ea corespunde realităţii. 

... (4) Dacă informaţia care lezează onoarea, demnitatea sau reputaţia profesională 
este răspîndită printr-un mijloc de informare în masă, instanţa de judecată îl obligă să 
publice o dezminţire la aceeaşi rubrică, pagină, în acelaşi program sau ciclu de 
emisiuni în cel mult 15 zile de la data intrării în vigoare a hotărîrii judecătoreşti. 

... (7) Persoana lezată în drepturile şi interesele sale, ocrotite de lege, prin 
publicaţiile unui mijloc de informare în masă, este în drept să publice replica sa în 
respectivul mijloc de informare în masă pe contul acestuia. 

(8) Orice persoană în a cărei privinţă a fost răspîndită o informaţie ce îi lezează 
onoarea, demnitatea şi reputaţia profesională este în drept, pe lîngă dezminţire, să 
ceară repararea prejudiciului material şi moral cauzat astfel.” 

ÎN DREPT 

21. Reclamanţii au pretins, în temeiul articolului 10 al Convenţiei, că 
hotărârile instanţelor de judecată naţionale au constituit o ingerinţă în 
dreptul lor la libertatea de exprimare, care nu poate fi considerată ca 
necesară într-o societate democratică. Articolul 10 prevede următoarele:  

„1.  Orice persoană are dreptul la libertatea de exprimare. Acest drept cuprinde 
libertatea de opinie şi libertatea de a primi sau de a comunica informaţii ori idei fără 
amestecul autorităţilor publice şi fără a ţine seama de frontiere. Prezentul articol nu 
împiedică statele să supună societăţile de radiodifuziune, de cinematografie sau de 
televiziune unui regim de autorizare. 

2.  Exercitarea acestor libertăţi ce comportă îndatoriri şi responsabilităţi, poate fi 
supusă unor formalităţi, condiţii, restrângeri sau sancţiuni prevăzute de lege, care 
constituie măsuri necesare, într-o societate democratică, pentru securitatea naţională, 
integritatea teritorială sau siguranţa publică, apărarea ordinii şi prevenirea 
infracţiunilor, protecţia sănătăţii sau a moralei, protecţia reputaţiei sau a drepturilor 
altora, pentru a împiedica divulgarea de informaţii confidenţiale sau pentru a garanta 
autoritatea şi imparţialitatea puterii judecătoreşti.” 

22. În cererea lor iniţială, ambii reclamanţi au formulat pretenţii în 
temeiul articolului 10 al Convenţiei. Totuşi, în observaţiile lor cu privire la 
admisibilitatea şi fondul cauzei, dra Alina Anghel a cerut Curţii să lase fără 
examinare pretenţia ei. 

Având în vedere termenii clari şi univoci din cererea drei Anghel şi 
constatând că respectarea drepturilor omului garantate prin Convenţie şi 
Protocoalele sale nu cere Curţii să continue examinarea pretenţiei acesteia, 



 HOTĂRÂREA TIMPUL INFO-MAGAZIN ŞI ANGHEL c. MOLDOVEI  
 

6 

Curtea, în conformitate cu articolul 37 § 1 (a) al Convenţiei, decide să 
scoată cererea de pe rol în partea care se referă la dra Anghel. Prin urmare, 
articolul 29 § 3 al Convenţiei încetează a fi aplicat faţă de acea parte a 
cererii.   

I.  ADMISIBILITATEA 

23. Curtea consideră că pretenţia ziarului reclamant formulată în temeiul 
articolului 10 al Convenţiei ridică chestiuni de fapt şi de drept, care sunt 
suficient de serioase încât determinarea lor să depindă de o examinare a 
fondului şi că niciun temei pentru a o declara inadmisibilă nu a fost stabilit. 
Prin urmare, Curtea declară cererea admisibilă. În conformitate cu decizia sa 
de a aplica articolul 29 § 3 al Convenţiei (a se vedea paragraful 4 de mai 
sus), Curtea va examina imediat fondul acestei pretenţii. 

II. PRETINSA VIOLARE A ARTICOLULUI 10 AL CONVENŢIEI 

A.  Argumentele părţilor 

24. Ziarul reclamant s-a plâns de o încălcare a dreptului său la libertatea 
de exprimare. El s-a bazat pe jurisprudenţa Curţii cu privire la distincţia 
dintre fapte şi judecăţi de valoare, pe rolul special jucat de presă într-o 
societate democratică şi pe limitele mai largi ale criticii acceptabile în ceea 
ce priveşte Guvernul şi persoanele publice în măsura în care ei sunt 
implicaţi în acţiuni de interes public veritabil. El a invocat buna sa credinţă 
în informarea publicului despre cum au fost cheltuite fondurile publice, 
absenţa animozităţii personale faţă de reclamantul în procedurile naţionale, 
tonul echilibrat al articolului în întregime şi investigaţia serioasă şi corectă 
efectuată înainte de publicarea articolului. Ziarul reclamant s-a referit la 
faptul că preşedintele D.H. l-a însoţit pe Preşedintele Republicii Moldova în 
diverse călătorii şi la faptul că D.H. a finanţat o astfel de călătorie. In fine, el 
s-a mai referit la gravitatea sancţiunii impuse de instanţele de judecată, care 
a avut drept consecinţă închiderea ziarului reclamant. Această consecinţă 
asupra ziarului reclamant a fost foarte previzibilă pentru instanţele de 
judecată naţionale atunci când ele au dispus acordarea compensaţiilor 
băneşti.  

25.  Guvernul a recunoscut că a avut loc o ingerinţă în libertatea de 
exprimare a ziarului reclamant, însă a declarat că aceasta a fost prevăzută de 
lege, a urmărit scopul legitim de protecţie a reputaţiei altora şi a fost 
„necesară într-o societate democratică”. Instanţele de judecată au pronunţat 
hotărâri motivate, în care ele au ţinut cont de cele două valori concurente: 
libertatea de exprimare şi protecţia reputaţiei şi au constatat că a existat o 
„necesitate socială imperioasă” de a impune ziarului reclamant plata 



 HOTĂRÂREA TIMPUL INFO-MAGAZIN ŞI ANGHEL c. MOLDOVEI  
  
7 

amenzii. Instanţele au constatat că ziarul reclamant a depăşit limitele criticii 
admisibile prin lansarea unor atacuri nesusţinute la adresa lui D.H. şi prin 
încălcarea, în acelaşi timp, a principiilor concurenţei loiale. Deşi au 
recunoscut rolul presei într-o societate democratică, ele s-au bazat pe 
„responsabilităţile şi obligaţiile speciale” aferente acestui rol, şi anume pe 
cele cu privire la cercetarea şi verificarea detaliată a materialelor publicate. 
În observaţiile sale, Guvernul s-a bazat pe acelaşi pasaj ca şi instanţele de 
judecată naţionale (a se vedea paragraful 13 de mai sus).  

B.  Aprecierea Curţii 

26. După cum au recunoscut părţile şi Curtea este de acord, hotărârile 
instanţelor judecătoreşti naţionale şi obligarea ziarului reclamant să 
plătească prejudicii au constituit un „amestec al autorităţilor publice” în 
dreptul ziarului reclamant la libertatea de exprimare în sensul primului 
paragraf al articolului 10. O astfel de ingerinţă va constitui o violare a 
articolului 10, cu excepţia cazului când ea este „prevăzută de lege”, 
urmăreşte un scop sau scopuri care sunt legitime în conformitate cu 
paragraful 2 al articolului şi este „necesară într-o societate democratică” 
pentru a atinge un astfel de scop sau scopuri. 

1.  „Prevăzută de lege” 
27. Curtea notează că ingerinţa pretinsă a avut o bază legală, şi anume 

articolul 16 al Codului civil (a se vedea paragraful 20 de mai sus). Curtea 
consideră că această prevedere este atât accesibilă, cât şi previzibilă în 
aplicarea sa. Prin urmare, Curtea conchide că în această cauză ingerinţa a 
fost „prevăzută de lege” în sensul articolului 10 § 2.  

2. „Scopul legitim” 
28. Nu se contestă de către părţi şi Curtea este de acord că ingerinţa a 

urmărit scopul legitim de protecţie a reputaţiei lui D.H. Prin urmare, rămâne 
a fi examinat dacă ingerinţa a fost „necesară într-o societate democratică”. 

3. „Necesară într-o societate democratică” 
29. Principiile generale relevante au fost rezumate în hotărârile Busuioc 

v. Moldova (nr. 61513/00, §§ 56-62, 21 decembrie 2004) şi Saviţchi v. 
Moldova (nr. 11039/02, §§ 43-50, 11 octombrie 2005). 

30. Suplimentar, Curtea reiterează „că o posibilă omisiune a unei 
persoane publice de a respecta legile şi normele care au scopul de a proteja 
interese publice serioase, chiar şi în sfera privată, poate să constituie, în 
anumite circumstanţe, o chestiune de interes public legitim” (a se vedea 
Fressoz and Roire v. France [GC], nr. 29183/95, § 50, ECHR 1999-I, şi 



 HOTĂRÂREA TIMPUL INFO-MAGAZIN ŞI ANGHEL c. MOLDOVEI  
 

8 

Tønsbergs Blad A.S. and Haukom v. Norway, nr. 510/04, § 87, ECHR 
2007-...). 

31. Curtea notează că articolul a fost scris de un jurnalist şi face referire 
la rolul proeminent al presei într-o societate democratică de a comunica idei 
şi opinii cu privire la chestiuni politice şi la alte chestiuni de interes public 
(a se vedea Sunday Times v. the United Kingdom (no. 1), hotărâre din 26 
aprilie 1979, Seria A nr. 30, § 65). Motive deosebit de serioase trebuie 
aduse pentru orice măsură care afectează acest rol al presei şi limitează 
accesul la informaţia pe care publicul are dreptul să o primească (a se vedea, 
printre multe altele, Oberschlick v. Austria (no. 1), hotărâre din 23 mai 
1991, Seria A nr. 204, § 58). 

32. Deşi Guvernul a declarat că ziarul reclamant a avut intenţia de a ataca 
reputaţia lui D.H. şi de a încălca regulile concurenţei loiale, Curtea nu poate 
fi de acord cu acest argument. Articolul a avut, în mod clar, mai degrabă 
scopul de a critica Guvernul pentru modul netransparent şi ineficient de a 
cheltui banii publici, ceea ce constituie o chestiune de interes public 
veritabil, decât de a o critica pe D.H. Atenţia a fost îndreptată asupra 
cumpărării de automobile de către Guvern şi, după cum rezultă, în mod clar, 
din articol, D.H. a fost implicată în astfel de tranzacţii cu Guvernul de cel 
puţin două ori. D.H. nu a pretins şi instanţele de judecată nu au constatat că 
orice altă parte a articolului nu a corespuns realităţii, inclusiv declaraţia că 
automobilele au fost supraevaluate şi că nu a fost publicată nicio invitaţie 
oficială pentru licitaţii, înainte de cumpărarea lotului de automobile de la 
D.H., o practică care în sine ar putea, în mod legitim, să trezească suspiciuni 
ziarului reclamant în ceea ce priveşte concurenţa loială. Prin urmare, Curtea 
nu are nicio îndoială în ceea ce priveşte buna-credinţă a ziarului reclamant 
la publicarea articolului. 

33. Curtea reiterează constatarea sa din hotărârea Steel and Morris v. the 
United Kingdom (nr. 68416/01, § 94, ECHR 2005-II) că: 

Este adevărat faptul că companiile publice mari se expun, în mod inevitabil şi 
conştient, unei analize atente a acţiunilor lor şi, ca şi în cazul oamenilor de afaceri 
care le administrează, limitele criticii acceptabile sunt mai largi în cazul unor astfel de 
companii (a se vedea Fayed v. the United Kingdom, hotărâre din 21 septembrie 1994, 
Seria A nr. 294-B, p. 53, § 75). Totuşi, pe lângă interesul public de a avea dezbateri 
deschise despre practicile de afaceri, există şi un interes concurent de a proteja 
succesul comercial şi viabilitatea companiilor, în beneficiul acţionarilor şi al 
angajaţilor, dar şi pentru o bunăstare economică mai largă. Prin urmare, Statul se 
bucură de o marjă de apreciere în ceea ce priveşte mijloacele pe care le acordă prin 
legislaţia naţională pentru a permite unei companii să conteste adevărul acuzaţiilor 
care riscă să afecteze reputaţia acesteia şi limitele prejudiciului cauzat de acestea (a se 
vedea Markt Intern Verlag GmbH and Klaus Beermann v. Germany, hotărâre din 
20 noiembrie 1989, Seria A nr. 165, pp. 19-21, §§ 33-38).         

34. Curtea este conştientă că, în această cauză, D.H. nu poate fi 
considerată o companie mare similară celei din cauza Steel and Morris, 
citată mai sus. Prin urmare, ea ar trebui să beneficieze de o protecţie 



 HOTĂRÂREA TIMPUL INFO-MAGAZIN ŞI ANGHEL c. MOLDOVEI  
  
9 

comparativ mai sporită a reputaţiei sale. Totuşi, Curtea consideră că atunci 
când o companie privată decide să participe în tranzacţii în care sunt 
implicate fonduri publice considerabile, ea, în mod voluntar, se expune unei 
analize mai largi din partea opiniei publice. În special, dacă există acuzaţii 
că astfel de tranzacţii au fost în detrimentul finanţelor publice, o companie 
trebuie să accepte critica din partea publicului (a se vedea paragraful 30 de 
mai sus). Curtea notează că, în această cauză, opinia publică putea fi, în 
mod legitim, interesată de integritatea tranzacţiei, deoarece autorităţile 
publice nu au dezvăluit niciun detaliu cu privire la cumpărarea 
automobilelor, cu atât mai mult cu cât preşedintele D.H. deţinea o funcţie 
consultativă importantă în cadrul Guvernului (a se vedea paragraful 12 de 
mai sus). 

35. De asemenea, Curtea notează că, la fel cum au făcut şi instanţele de 
judecată, la rândul lor, Guvernul s-a bazat pe o parte a unei propoziţii scoase 
din context pentru a arăta că ingerinţa în drepturile ziarului reclamant a fost 
necesară (a se vedea paragrafele 13, 15 şi 25 de mai sus). În acest sens, 
Curtea reiterează că ea trebuie „să se uite la ingerinţa pretinsă în lumina 
cauzei în întregime” (a se vedea, printre multe altele, Observer and 
Guardian v. the United Kingdom, hotărâre din 26 noiembrie 1991, Seria A 
nr. 216, § 59). Partea din propoziţie pe care s-au bazat autorităţile naţionale 
ar fi putut, într-adevăr, crea cititorului impresia că D.H. i-a dat mită 
Preşedintelui Republicii Moldova, ceea ce constituie o acuzaţie gravă cu 
privire la fapte. Totuşi, atunci când e citit în întregime, paragraful dezvăluie 
paşii destul de mulţi făcuţi de ziarul reclamant pentru a avertiza cititorul 
despre caracterul nesigur al zvonului în baza căruia el a raportat (a se vedea 
paragraful 15 de mai sus). 

36. În acest context, Curtea reiterează că, ca parte a rolului său de „câine 
de pază public”, raportarea de către media despre „„poveşti” sau „zvonuri” 
– care provin de la alte persoane decât reclamantul – sau despre „opinia 
publică”” urmează a fi protejată dacă acestea nu sunt complet lipsite de 
temei (a se vedea Thorgeir Thorgeirson v. Iceland, hotărâre din 25 iunie 
1992, Seria A nr. 239, § 65). Lipsa oricărei informaţii detaliate despre 
tranzacţie din partea Guvernului sau a D.H., în pofida încercărilor ziarului 
reclamant de a obţine astfel de detalii, şi celelalte fapte, care nu au fost 
contestate şi care au trezit suspiciuni legitime despre legalitatea tranzacţiei 
(a se vedea paragrafele 8, 12 şi 32 de mai sus), ar fi putut, în mod rezonabil, 
să-l încurajeze pe jurnalist să raporteze cu privire la orice era disponibil, 
inclusiv zvonuri care nu au fost confirmate. 

37. Mai mult, Curtea consideră că numai o propoziţie din fragmentul pe 
care s-au bazat instanţele de judecată naţionale, şi anume acuzaţia cu privire 
la darea de mită, ar putea fi considerată o declaraţie cu privire la fapte. În 
acest sens, Curtea reiterează că în practica sa ea „a făcut distincţie între 
declaraţiile cu privire la fapte şi judecăţile de valoare. Existenţa faptelor 
poate fi dovedită, în timp ce adevărul judecăţilor de valoare nu este 



 HOTĂRÂREA TIMPUL INFO-MAGAZIN ŞI ANGHEL c. MOLDOVEI  
 

10 

susceptibil probaţiunii. Cerinţa de a dovedi adevărul unei judecăţi de 
valoare este imposibil de îndeplinit şi încalcă însăşi libertatea de opinie, care 
este o parte fundamentală a dreptului garantat de articolul 10 (a se vedea 
Jerusalem v. Austria, nr. 26958/95, § 42, ECHR 2001-II şi Busuioc v. 
Moldova, nr. 61513/00, § 61, 21 decembrie 2004). În ceea ce priveşte partea 
din propoziţie în care se pretindea ce dorea sau ce intenţii avea Preşedintele 
Republicii Moldova şi care ar fi fost atitudinea lui faţă de o companie 
privată, aceasta constituia o judecată de valoare care nu putea fi dovedită, 
deoarece nimeni cu excepţia Preşedintelui însuşi nu putea şti cu certitudine, 
iar ultimul nu a exprimat în public nicio opinie. 

38. Curtea notează că articolul a fost scris în contextul alegerilor 
apropiate şi că el a pus în discuţie atât posibilul motiv politic pentru 
cumpărarea automobilelor, cât şi a recomandat alegătorilor, în mod expres, 
ca în timpul alegerilor să-i pedepsească pe cei aflaţi la putere responsabili de 
corupţia la nivel de stat (a se vedea paragraful 8 de mai sus). Astfel, 
articolul a conţinut o exprimare politică, care era critică faţă de Guvern, 
exprimare faţă de care „limitele criticii permise sunt mai largi” (a se vedea 
Castells v. Spain, hotărâre din 23 aprilie 1992, Seria A nr. 236, § 46). 

39. In fine, Curtea notează că ziarul reclamant a fost obligat să plătească 
o amendă în mărime de EUR 8,430 în urma căreia ziarul a trebuit să se 
închidă (a se vedea paragraful 24 de mai sus), un fapt care nu a fost 
contestat de către Guvern. Deşi gravitatea amenzii este irelevantă pentru 
soluţia acestei cauze, Curtea ia notă de efectul său de descurajare asupra 
ziarului reclamant şi de faptul că impunerea acesteia a fost capabilă „să 
descurajeze discuţiile deschise cu privire la chestiuni de interes public” (a se 
vedea Thorgeir Thorgeirson, citată mai sus, § 68, şi Cumpǎnǎ and 
Mazǎre v. Romania [GC], nr. 33348/96, § 114, ECHR 2004-XI) prin 
reducerea definitivă la tăcere a unei voci disidente. 

40. Având în vedere cele de mai sus şi luând în consideraţie buna-
credinţă a ziarului reclamant la raportarea unei chestiuni de interes public 
veritabil, contextul factologic relevant şi lipsa oricăror detalii despre 
tranzacţia dintre D.H. şi Guvern, care trezeşte, în mod legitim, suspiciuni cu 
privire la legalitatea acesteia, şi dat fiind omisiunea instanţelor de judecată 
naţionale de a lua în consideraţie în hotărârile lor oricare din aceste 
elemente, Curtea consideră că ingerinţa în dreptul reclamantului la libertatea 
de exprimare nu a fost „necesară într-o societate democratică”. 

41. Prin urmare, a avut loc o violare a articolului 10 al Convenţiei.    

III. APLICAREA ARTICOLULUI 41 AL CONVENŢIEI 

42.  Articolul 41 al Convenţiei prevede următoarele:  
„Dacă Curtea declară că a avut loc o violare a Convenţiei sau a protocoalelor sale şi 

dacă dreptul intern al Înaltelor Părţi Contractante nu permite decât o înlăturare 



 HOTĂRÂREA TIMPUL INFO-MAGAZIN ŞI ANGHEL c. MOLDOVEI  
  
11 

incompletă a consecinţelor acestei violări, Curtea acordă părţii lezate, dacă este cazul, 
o satisfacţie echitabilă.” 

A.  Prejudiciul 

43.  Reclamantul a pretins EUR 25,000 cu titlu de prejudiciu material şi 
moral. El a făcut referire la închiderea ziarului ca urmare a sechestrării 
contului său bancar şi impunerea unor prejudicii mari. În susţinerea 
pretenţiilor sale, ziarul reclamant a prezentat declaraţiile cu privire la 
veniturile sale pentru anii 2003 şi 2004, potrivit cărora el a avut venituri în 
mărime de EUR 85,000 şi un profit de EUR 19,499 în anul 2003. Totuşi, în 
anul 2004 el a pierdut EUR 1,607, deoarece i-au fost luaţi bani din contul 
său şi din cauza cheltuielilor angajate, deşi a avut un venit de EUR 47,895 
în primele cinci luni ale acelui an, înainte ca activitatea sa să fie paralizată. 
Suplimentar, în primele cinci luni ale anului 2004 au fost semnate contracte 
cu terţe părţi, care garantau ziarului reclamant un venit suplimentar în 
mărime de EUR 7,100. Din cauza încetării de facto a activităţii ziarului 
reclamant, niciuna din plăţi nu a fost efectuată.  

44. Guvernul a declarat că ziarului reclamant nu i se cuvenea nicio 
compensaţie, deoarece nu a avut loc nicio încălcare a drepturilor lui 
garantate de Convenţie şi deoarece orice prejudiciu cauzat ziarului 
reclamant a fost rezultatul propriilor lui acţiuni abuzive şi neprofesioniste. 
De asemenea, el nu a fost de acord cu suma pretinsă şi a declarat că ziarul 
reclamant nu era în drept s-o recupereze în lipsa probelor cu privire la 
prejudicii. Guvernul a făcut referire la jurisprudenţa Curţii în care s-au 
acordat sume mai mici decât cele pretinse de ziarul reclamant. În special, în 
hotărârea Kommersant Moldovy v. Moldova (nr. 41827/02, 9 ianuarie 2007), 
a fost acordată suma de EUR 8,000, deşi sancţiunea impusă reclamantului în 
acea cauză a fost mult mai aspră (închiderea ziarului) comparativ cu amenda 
aplicată în această cauză. Guvernul a cerut Curţii să respingă pretenţia 
ziarului reclamant sau să declare că constatarea unei violări constituie o 
satisfacţie echitabilă suficientă.  

45. Curtea notează că, deşi Guvernul a contestat, în principiu, dreptul 
ziarului reclamant la prejudicii şi suma pretinsă, el nu a dat niciun detaliu 
sau argument pentru a dovedi că calculele făcute de reclamant erau 
incorecte. Curtea notează că declaraţiile cu privire la venituri sprijină 
speranţa ziarului reclamant de a obţine profituri care să depăşească EUR 
25,000. Totuşi, ea consideră că probele prezentate nu pot servi drept 
cuantificare precisă a veniturilor ratate, deoarece performanţa economică a 
reclamantului ar fi putut fluctua pe parcursul celor patru ani în cauză (a se 
vedea Kommersant Moldovy , citată mai sus, § 47).  

46. Făcând o evaluare generală, în mod echitabil, şi luând în consideraţie 
pretenţia generală a reclamantului formulată cu titlu de prejudiciu moral, 



 HOTĂRÂREA TIMPUL INFO-MAGAZIN ŞI ANGHEL c. MOLDOVEI  
 

12 

Curtea acordă reclamantului EUR 12,000 (a se vedea Ukrainian Media 
Group v. Ukraine, nr. 72713/01, § 75, 29 martie 2005). 

B.  Costuri şi cheltuieli 

47.  Avocatul reclamantului a pretins EUR 5,080 cu titlu de costuri şi 
cheltuieli angajate în faţa Curţii, dintre care EUR 5,000 au constituit 
cheltuieli de reprezentare. Ziarul reclamant şi avocatul acestuia au cerut ca 
orice sumă acordată cu titlu de cheltuieli de reprezentare să fie plătită direct 
în contul avocatului, dat fiind posibilele dificultăţi de a obţine banii în 
circumstanţele specifice ale acestei cauze.  

48. Avocatul a prezentat o listă detaliată şi un contract potrivit cărora 
onorariul avocatului pentru o oră de lucru a fost de EUR 50-100, în funcţie 
de activitate. El a declarat că numărul de ore petrecute de el asupra cauzei 
nu a fost excesiv şi a fost justificat de complexitatea acesteia şi de faptul că 
observaţiile au trebuit scrise în limba engleză.  

49. În ceea ce priveşte onorariul perceput pentru o oră de lucru în mărime 
de EUR 60, avocatul a declarat că acesta a fost în limitele onorariilor pentru 
o oră de lucru recomandate de către Baroul Avocaţilor din Republica 
Moldova, care constituiau EUR 40-150.  

50.  Guvernul nu a fost de acord cu suma pretinsă pentru reprezentare. El 
a considerat-o excesivă şi a susţinut că suma pretinsă de avocat nu a fost 
suma care i-a fost în realitate plătită lui de către ziarul reclamant. El a 
contestat numărul de ore lucrate de avocatul reclamantului şi onorariul pe 
oră perceput de acesta. De asemenea, el a susţinut că ratele recomandate de 
Baroul Avocaţilor din Republica Moldova erau prea înalte în comparaţie cu 
salariul mediu lunar din Republica Moldova şi a făcut referire la caracterul 
non-profit al organizaţiei „Juriştii pentru drepturile omului”. 

51. Curtea reiterează că, pentru ca costurile şi cheltuielile să fie 
rambursate în temeiul articolului 41, trebuie stabilit dacă ele au fost 
realmente angajate, necesare şi rezonabile ca mărime (a se vedea, spre 
exemplu, Amihalachioaie v. Moldova, nr. 60115/00, § 47, ECHR 2004-...). 

52. În această cauză, având în vedere lista detaliată prezentată şi 
complexitatea cauzei, Curtea acordă reclamantului EUR 1,800 cu titlu de 
costuri şi cheltuieli. 

C. Dobânda de întârziere   

53. Curtea consideră că este corespunzător ca dobânda de întârziere să fie 
calculată în funcţie de rata minimă a dobânzii la creditele acordate de Banca 
Centrală Europeană, la care vor fi adăugate trei procente. 



 HOTĂRÂREA TIMPUL INFO-MAGAZIN ŞI ANGHEL c. MOLDOVEI  
  
13 

DIN ACESTE MOTIVE, CURTEA, ÎN UNANIMITATE,  

1.  Decide să scoată de pe rolul său partea cererii care se referă la pretenţia 
formulată de dra Alina Anghel; 

 
2. Declară cererea, în măsura în care ea se referă la ziarul reclamant, 

admisibilă; 
 
3.  Hotărăşte că a avut loc o violare a articolului 10 al Convenţiei; 
 
4.  Hotărăşte 

(a)  că statul pârât trebuie să plătească reclamantului, în termen de trei 
luni de la data la care hotărârea devine definitivă în conformitate cu 
articolul 44 § 2 al Convenţiei, următoarele sume, care să fie convertite în 
valuta naţională a statului pârât conform ratei aplicabile la data 
executării hotărârii:  

(i)  EUR 12,000 (doisprezece mii euro) cu titlu de prejudiciu 
material şi moral; 
(ii)  EUR 1,800 (o mie opt sute euro) cu titlu de costuri şi 
cheltuieli; 
(iii)  orice taxă care poate fi percepută la sumele de mai sus; 

(b)  că, de la expirarea celor trei luni menţionate mai sus până la 
executarea hotărârii, urmează să fie plătită o dobândă la sumele de mai 
sus egală cu rata minimă a dobânzii la creditele acordate de Banca 
Centrală Europeană pe parcursul perioadei de întârziere, plus trei 
procente; 

 
5.  Respinge restul pretenţiilor reclamantului cu privire la satisfacţia 

echitabilă.  

Redactată în limba engleză şi comunicată în scris la 27 noiembrie 2007, 
în conformitate cu articolul 77 §§ 2 şi 3 al Regulamentului Curţii. 

 T.L. EARLY Nicolas BRATZA 
 Grefier Preşedinte 


	I.  ADMISIBILITATEA
	A.  Argumentele părţilor
	B.  Aprecierea Curţii

