
 

prima instanţă S. Gîrbu dosarul nr.2ra-2277/08 
instanţa de apel S. Arnăut, N. Traciuc, Gh. Iovu             

 

D E C I Z I E 

 

03 decembrie 2008                          mun. Chişinău  

 

Colegiul Civil şi de contencios administrativ lărgit al  

Curţii Supreme de Justiţie 

în componenţă: 

Preşedintele şedinţei, judecătorul   Svetlana Novac  

Judecătorii       Galina Stratulat, Iuliana Oprea,  

       Iulia Cimpoi, Tamara Chişcă - Doneva  

 

examinînd în şedinţă publică recursul declarat de către Publicaţia Periodică 

„Timpul Infomagazin” societate cu răspundere limitată,  

în pricina civilă la cererea de chemare în judecată a Organizaţiei de 

Administrare a Investiţiilor „Daac-Prom" societate cu răspundere limitată şi a 

întreprinderii mixte „Daac Hermes” societate pe acţiuni împotriva Publicaţiei 

Periodice „Timpul Infomagazin" şi Alina Anghel cu privire la apărarea onoarei, 

demnităţii şi reputaţiei profesionale şi repararea prejudiciului moral, 

împotriva deciziei Curţii de Apel Chişinău din 22 iulie 2004, prin care au fost 

respinse apelurile declarate de către întreprinderea mixtă „Daac-Hermes” societate 

pe acţiuni,  societatea cu răspundere limitată „Daac-Prom" şi publicaţia periodică 

„Timpul Infomagazin" societate cu răspundere limitată  şi menţinută hotărârea 

Judecătoriei Buiucani mun. Chişinău din 28 aprilie 2004 prin care acţiunea a fost 

admisă parţial, 

c o n s t a t ă  

 

La data de 22 ianuarie 2004 Organizaţia de Administrare a Investiţiilor 

„Daac-Prom” societate cu răspundere limitată şi întreprinderea mixtă „ Daac 

Hermes” societate pe acţiuni au depus cerere de chemare în judecată împotriva 

Publicaţiei Periodice „Timpul Infomagazin" şi Alina Anghel cu privire la apărarea 

onoarei, demnităţii şi reputaţiei profesionale şi repararea prejudiciului moral. 

In motivarea acţiunii reclamanţii „Daac-Prom" societate cu răspundere 

limitată şi întreprinderea mixtă „Daac Hermes” societate pe acţiuni au indicat că, 

la 16 ianuarie 2004 în ziarul „Timpul” nr. 2 (110), ediţia de vineri, pagina 1 şi 

pagina 5 a fost publicat articolul semnat de Alina Anghel cu genericul „Luxul în 

ţara sărăciei", în care a fost răspândită informaţia vădit falsă şi ponegritoare 

precum, că în momentul accederii comuniştilor la guvernare, Vladimir Voronin a 

vrut să taie nodul gordian al fondului de investiţii „Daac Hermes", înfiinţat în baza 



bonurilor de investiţii, adică să-1 ia la bani mărunţi. Ca acest lucru să nu se 

întâmple, se zice că cineva i-a plătit altcuiva 500000 dolari SUA. Prin răspândirea 

acestor informaţii pîrîţii au dus în eroare opinia publică, care după părerea lor are 

un caracter ofensator prin care li se lezează onoarea, demnitatea şi reputaţia lor 

profesională. 

Cere, Organizaţia de Administrare a Investiţiilor „Daac-Prom” societate cu 

răspundere limitată şi întreprinderea mixtă „ Daac Hermes” societate pe acţiuni 

dezminţirea informaţiei publicate, repararea prejudiciului moral de la Ziarul 

„Timpul" în mărime de 500000 dolari SUA. 

Prin hotărârea Judecătoriei sectorului Buiucani mun. Chişinău din 28 

aprilie 2004 acţiunea a fost admisă. Au fost declarate necorespunzătoare 

adevărului, care lezează reputaţia profesională a reclamanţilor - Organizaţiei de 

Administrare a Investiţiilor „Daac-Prom” societate cu răspundere limitată şi 

întreprinderea mixtă „ Daac Hermes” societate pe acţiuni de informaţia 

calomnioasă şi ponegritoare publicată şi răspîndită de pîrîţi în ziarul ..Timpul" din 

16 ianuarie 2004 nr. 2(110) pagina 5 în articolul „Luxul în ţara sărăciei" semnat 

de Alina Angliei precum că „...în momentul accederii comuniştilor la guvernare, 

Vladimir Voronin a vrut să „taie" nodul gordian al fondului de investiţii „Daac-

Hermes”, înfiinţat în baza bonurilor de investiţii, adică să-i ia bani mărunţi. Ca 

acest lucru să nu se întîmple, se zice că cineva i-a plătit 500 de mii de dolari...". 

A fost obligată redacţia ziarului „Timpul" şi Alina Anghel ca în termen de 15 

zile de la momentul devenirii hotărîrii date definitive să publice o dezminţire a 

acestei informaţii pe pagina 1 a ziarului în aceeaşi rubrică cu aceeaşi mărime a 

caracterilor toată informaţia descrisă mai sus în privinţa reclamanţilor Organizaţiei 

ce Administrare a Investiţiilor „Daac-Prom” societate cu răspundere limitată şi 

întreprinderii mixte „Daac Hermes” societate pe acţiuni. 

A fost încasat în mod solidar în vederea reparării prejudiciului adus reputaţiei 

profesionale din contul redacţiei ziarului „Timpul” şi de la Alina Anghel în 

beneficiul întreprinderii mixte „Daac Hermes” societate pe acţiuni - un milion lei şi 

în beneficiu Organizaţiei de Administrare a Investiţiilor „Daac-Prom” societate cu 

răspundere limitată - 350000 lei. In rest acţiunea a fost respinsă ca neîntemeiată. 

A fost încasat în mod solidar de la Alina Anghel şi ziarul „Timpul” în 

beneficiul întreprinderii mixte „Daac Hermes” societate pe acţiuni cheltuielile 

pentru taxa de stat - 180 lei şi în beneficiul Organizaţiei de Administrare a 

Investiţiilor „Daac –Prom” societate cu răspundere limitată - 180 lei. 

Prin decizia Curţii de Apel Chişinău din 22 iulie 2004, apelurile declarate de 

către Organizaţia de Administrare a Investiţiilor „Daac-Prom” societate cu 

răspundere limitată, întreprinderea mixtă „ Daac Hermes” societate pe acţiuni şi 

Publicaţia Periodică „Timpul Infomagazin” societate cu răspundere limitată au fost 

respinse şi menţinută hotărârea primei instanţe. 
La data de 09 septembrie 2004, Publicaţia Periodică „Timpul Infomagazin” 

societate cu răspundere limitată a declarat recurs împotriva deciziei instanţei de 



apel, solicitînd admiterea acestuia, casarea deciziei instanţei de apel şi hotărârii 

primei instanţe cu emiterea unei noi hotărâri prin care acţiunea să fie respinsă 

integral ca fiind neîntemeiată. Recurentul Publicaţia Periodică „Timpul 

Infomagazin” societate cu răspundere limitată în motivarea recursului a indicat că, 

hotărârile contestate urmează a fi casate deoarece în cadrul examinării cauzei, 

instanţele judecătoreşti nu au constatat şi elucidat pe deplin circumstanţele 

importante pentru soluţionarea justă a litigiului şi au aplicat şi interpretat eronat 

normele dreptului material, fapt ce a dus la pronunţarea unei hotărâri ilegale şi 

neîntemeiate. Astfel, a indicat recurentul instanţele judecătoreşti nu au luat în 

consideraţie faptul că reclamanţii sunt persoane juridice care solicită apărarea 

onoarei şi demnităţii care conform prevederilor Codului Civil în vigoare sunt 

atribute exclusiv ale persoanei fizice. Respectiv, consideră reclamantul că 

reclamanţii fiind persoane juridice nu pot solicita repararea prejudiciului moral 

deoarece nu au psihic şi nici fizic, prin urmare pot pretinde doar la repararea 

prejudiciul material care necesită argumente probatorii care să demonstreze expres 

existenţa  daunelor materiale  precum şi legătura cauzală între fapta ilicită şi 

prejudiciul cauzat.     

Prin decizia Curţii Supreme de Justiţie din 14 septembrie 2005, recursul 

declarat de către Publicaţia Periodică „Timpul Infomagazin” societate cu răspundere 

limitată a fost admis, au fost casate hotărârea primei instanţe şi decizia instanţei de 

apel în partea reparării prejudiciului moral în sumă de 1 350 000 lei cu emiterea în 

această parte a unei noi hotărâri prin care s-a încasat de la Publicaţia Periodică 

„Timpul Infomagazin” societate cu răspundere limitată prejudiciul moral în 

beneficiul Organizaţiei de Administrare a Investiţiilor „Daac-Prom” societate cu 

răspundere limitată suma de 100 000 lei şi în beneficiul întreprinderii mixte „Daac-

Hermes” suma de 30 000 lei. În rest hotărârea primei instanţe şi decizia instanţei de 

apel au fost menţinute. 

 Conform deciziei Curţii Europene a Drepturilor Omului din 29 noiembrie 

2007, pe cazul Timpul Infomagazin şi Alina Anghel contra Moldovei s-a constatat 

că soluţia dată de instanţele naţionale în litigiul în cauză  nu era “necesară într-o 

societate democratică”. 

Astfel, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a constatat o încălcare a 

libertăţii de exprimare, garantată de art. 10 al Convenţiei Europene pentru Apărarea 

Drepturilor Omului şi a Libertăţilor Fundamentale. 

Prin încheierea Curţii Supreme de Justiţie din 08 octombrie 2008, a fost 

admisă cererea de revizuire depusă de către Publicaţia Periodică „Timpul 

Infomagazin” societate cu răspundere limitată, casată decizia Curţii Supreme de 

Justiţie din 14 septembrie 2005, cu dispunerea rejudecării recursului. 

Reprezentantul recurentului Publicaţia Periodică „Timpul Infomagazin” 

societate cu răspundere limitată, în şedinţa instanţei de recurs, a susţinut recursul, 

înaintat, cerând admiterea acestuia, casarea hotărîrilor judecătoreşti şi emiterea unei 

noi hotărîri cu privire la respingerea acţiunii ca fiind neîntemeiată. 



Reprezentantul intimaţilor întreprinderea mixtă „Daac Hermes" societate pe 

acţiuni şi societatea cu răspundere limitată „Daac-Prom” Macari Oleg, în şedinţa 

instanţei de recurs, a cerut respingerea recursului cu menţinerea hotărârilor 

judecătoreşti pe care le consideră legale şi întemeiate. 

Audiind părţile, studiind materialele dosarului şi argumentele cererii de 

recurs Colegiul Civil şi de contencios administrativ lărgit, consideră recursul 

întemeiat şi care urmează a fi admis cu casarea integrală a hotărârilor judecătoreşti 

şi emiterea unei noi hotărâri cu privire la respingerea acţiunii. 

În favoarea concluziei enunţate se invocă următoarele argumente. 

În conformitate cu art. 445 al. (1) lit. b) CPC, instanţa, după ce judecă 

recursul, este în drept să admită recursul şi să caseze integral sau parţial decizia 

instanţei de apel şi hotărârea primei instanţe, pronunţând o nouă hotărâre. 

Conform art. 16 al. (2) al Codului civil, orice persoană este în drept să ceară 

dezminţirea informaţiei ce îi lezează onoarea, demnitatea sau reputaţia profesională 

dacă cel care a răspîndit-o nu dovedeşte că ea corespunde realităţii. 

In şedinţa de judecată s-a constatat că în ziarul ..Timpul” din 16 ianuarie 2004 

nr. 2(110) pagina 5 în articolul „Luxul în ţara sărăciei" semnat de Alina Angliei cu 

următorul conţinut „...în momentul accederii comuniştilor la guvernare, Vladimir 

Voronin a vrut să „taie" nodul gordian al fondului de investiţii „Daac-Hermes". 

înfiinţat în baza bonurilor de investiţii, adică să-i ia bani mărunţi. Ca acest lucru să 

nu se întîmple, se zice că cineva i-a plătit 500 de mii de dolari...". 

Intimaţii Organizaţia de Administrare a Investiţiilor „Daac-Prom” societate 

cu răspundere limitată şi întreprinderea mixtă „ Daac Hermes” societate pe acţiuni  

consideră că recurentul publicînd acest articol au dus în eroare opinia publică, care 

după părerea lor are un caracter ofensator prin care li se lezează onoarea, 

demnitatea şi reputaţia lor profesională, cauzîndu-le astfel o daună morală 

considerabilă. 

La fel, este constatat că pricina în cauză a fost pusă pe rol şi soluţionată la 

Curtea Europeană a Drepturilor Omului la 27 noiembrie 2007 hotărârea intrând în 

vigoare la 02 iunie 2008. 

Astfel, cererea a fost declarată admisibilă şi Curtea Europeană a Drepturilor 

Omului a susţinut că prin soluţiile luate de instanţele judecătoreşti naţionale a avut 

loc încălcarea art. 10 din Convenţia Europeană pentru Apărarea Drepturilor 

Omului şi a Libertăţilor Fundamentale, în legătură cu ingerenţa nejustificată în 

dreptul recurentului Publicaţia Periodică „Timpul Infomagazin” societate cu 

răspundere limitată la libertatea de exprimare. Statul reclamat a fost supus 

obligaţiunilor de despăgubiri reclamantului - recurent Publicaţia Periodică „Timpul 

Infomagazin” societate cu răspundere limitată pentru încălcările sus-menţionate 

deoarece s-a constatat că articolul publicat conţine o opinie politică care critică 

Guvernul Republicii Moldova. 



Instanţa de recurs consideră că libertatea de exprimare constituie una din 

fundamentele esenţiale ale unei societăţi democratice şi una din condiţiile de bază 

ale progresului şi autoperfecţionării individuale. 

Astfel, art. 16 al. (2) al Codului civil urmează a fi aplicat prin prisma art. 32 al 

Constituţiei şi art. 10 al Convenţiei Europene pentru Apărarea Drepturilor Omului 

şi a Libertăţilor Fundamentale. 

In acest context, conform prevederilor art. 32 al Constituţiei RM, oricărui 

cetăţean îi este garantată libertatea gîndirii, a opiniei, precum şi libertatea 

exprimării în public prin cuvînt, imagine sau prin alt mijloc posibil. 

Conform art. 10 al Convenţiei Europene pentru Apărarea Drepturilor Omului 

şi a Libertăţilor Fundamentale, orice persoană are dreptul la libertatea de 

exprimare. Acest drept cuprinde libertatea de opinie şi libertatea de a primi sau a 

comunica informaţii ori idei fără amestecul autorităţilor publice. 

 

 

 
Pornind de la jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului, limitele 

criticii acceptabile în privinţa companiilor private ce i-au parte la tranzacţiile în care 

sunt implicate fonduri publice considerabile sînt mai largi după cum este în cazul 

dat întreprinderea mixtă „Daac Hermes”, deoarece acestea în mod voluntar se expun 

unui control mai mare din partea opiniei publice. Astfel, dacă există acuzaţii că 

asemenea tranzacţii au fost efectuate în detrimentul finanţelor publice, atunci o 

companie trebuie să accepte critica de către opinia publică. 

Astfel, Curtea a constatat că expresiile folosite de ziarul  „Timpul 

Infomagazin” în articolul menţionat constituie în sine o opinie politică care critică 

Guvernul Republicii Moldova, opinie în privinţa căreia „limitele criticii admisibile 

sunt mai largi” (cazul Castells contra Spaniei hotărârea din 23 aprilie, Seria A nr. 

236 § 46), iar soluţia instanţelor naţionale şi gravitatea penalităţilor nu este 

relevantă pentru soluţionarea prezentei cauzei.  

In consecinţă, din cumulul probelor administrate şi a circumstanţelor expuse, 

a normelor de drept material enunţate cu certitudine s-a constatat că, recursul este 

întemeiat şi urmează a fi admis, cu casarea hotărârilor judecătoreşti ca neîntemeiate 

şi ilegale, cu emiterea unei noi hotărâri de respingere a acţiunii. 

Astfel, din considerentele menţionate şi având în vedere faptul că, 

circumstanţele pricinii au fost constatate de prima instanţă şi de instanţa de apel, 

însă normele de drept material au fost aplicate eronat şi nu este necesară verificarea 

de dovezi, Colegiul Civil şi de contencios administrativ lărgit al Curţii Supreme de 

Justiţie ajunge la concluzia de a admite recursul, de a casa integral decizia instanţei 

de apel şi hotărîrea primei instanţe şi de a emite o nouă hotărîre, prin care acţiunea 

Organizaţia de Administrare a Investiţiilor „Daac-Prom” societate cu răspundere 

limitată şi întreprinderea mixtă „ Daac Hermes” societate pe acţiuni împotriva 

Publicaţiei Periodice „Timpul Infomagazin” societate cu răspundere limitată  şi 



Alina Anghel cu privire la apărarea onoarei, demnităţii şi reputaţiei profesionale şi 

repararea prejudiciului moral de respins ca fiind neîntemeiată. 

In conformitate cu art.419, art.445 al.(l) lit. b) CPC, Colegiul Civil şi de 

contencios administrativ lărgit al Curţii Supreme de Justiţie 

d e c i d e  

Se admite recursul declarat de către Publicaţia Periodică „Timpul 

Infomagazin”. 
Se casează integral decizia Curţii de Apel Chişinău din 22 iulie 2004 şi 

hotărârea Judecătoriei Buiucani, mun. Chişinău din 28 aprilie 2004 în pricina civilă 

la cererea de chemare în judecată a Organizaţiei de Administrare a Investiţiilor 

„Daac-Prom" societate cu răspundere limitată şi a întreprinderii mixte „Daac 

Hermes” societate pe acţiuni împotriva Publicaţiei Periodice „Timpul Infomagazin" 

şi Alina Anghel cu privire la apărarea onoarei, demnităţii şi reputaţiei profesionale şi 

repararea prejudiciului moral şi se emite o nouă hotărîre prin care: 

Se respinge ca neîntemeiată acţiunea Organizaţiei de Administrare a 

Investiţiilor „Daac-Prom" societate cu răspundere limitată şi a întreprinderii mixte 

„Daac Hermes” societate pe acţiuni împotriva Publicaţiei Periodice „Timpul 

Infomagazin" şi Alina Anghel cu privire la apărarea onoarei, demnităţii şi reputaţiei 

profesionale şi repararea prejudiciului moral. 

Decizia este irevocabilă de la pronunţare. 
 

 

Preşedintele şedinţei, judecătorul    Svetlana Novac  

 

Judecătorii        Galina Stratulat,  

 

Iuliana Oprea,  

        

Iulia Cimpoi,  

 

Tamara Chişcă - Doneva  

 

 


