ENG
|
|
ROM
Profile updated: 28.10.20
 Exclusiv Media SRL  
 company 
Date founded : 13.10.2011
Country: Republic of Moldova, Chisinau
IDNO: 1011600035193
Since the day of foundation, this company’s main business was the publishing of the Moldovan edition of the Russian-language newspaper Аргументы и Факты (Arguments & Facts). In late 2015 the company changed ownership: Socialist parliamentarian Corneliu Furculita took over full control of it. Shortly afterward, Exclusiv Media SRL obtained a license for the television station NTV Moldova, which uses the same trademark as the Gazprom-controlled television channel NTV in Russia.

RISE Moldova has revealed in its investigation „Banii lui Dodon din Bahamas” (Dodon’s money from Bahamas) that several months ahead of the 2016 presidential elections - which Socialist Igor Dodon won - Exclusiv Media SRL received 20 million lei from a Bahamas firm, and a part of this money was poured into the Socialists Party via sponsors.

In January 2017 Exclusiv Media SRL launched a new TV station - Exclusiv TV - which rebroadcast mainly the programs of the Russian entertainment channel THT (TNT).

In the first half of 2018, six Exclusiv Media employees donated a total of 85,500 lei to the Socialists Party. Among them was Petru Burduja, the company’s administrator at that time, and Veaceslav Anghel, a co-founder of the company and a Socialist candidate at the February 2019 parliamentary elections in Straseni town.

In 2018 Exclusiv Media was caught in a media advertising scandal following a complaint filed by a number of television companies (Pro TV Chisinau, RTR Moldova, TV 8, and Jurnal TV) with the Competition Council. They accused Exclusiv Sales House SRL - which is a 100% property of Exclusiv Media - of cartel agreement with Casa Media Corp SRL - an advertising firm affiliated to oligarch Vladimir Plahotniuc. Exclusiv Sales House holds a monopoly on ads trading for NTV Moldova, Exclusiv TV, and Accent TV while Casa Media Corp manages the ads for Prime, Publika TV, Canal 2, Canal 3, CTC Moldova, Familia Domashniy, N4, Noroc TV, REN Moldova, and Vocea Basarabiei. After two years of deliberations, the Competition Council ruled that Casa Media Corp “has created competitional disadvantages for certain television stations and ad suppliers, and fined it, but left Exclusiv Media out of consideration.

In 2015, when Mr. Furculita took over Exclusiv Media, it reported to the National Statistical Bureau a staff of 15 employees and a loss of half a million lei. In 2019 though, the company said the number of employees stood at 93 and the balance showed more than 19 million lei in profit.
   Proxy 
   Headquarter 
   Associate 
   Company’s history 
11.2015
Corneliu Furculita
100%
12.2012
Veaceslav Anghel
11.2015
100%
11.2012
Veaceslav Anghel
12.2012
60%
02.2012
Tatiana Baciu
12.2012
40%
02.2012
Irina Tvic
11.2012
7%
02.2012
Valeriu Balan
11.2012
7%
02.2012
Veaceslav Anghel
11.2012
46%
10.2011
Irina Tvic
02.2012
20%
10.2011
Valeriu Balan
02.2012
20%
10.2011
Veaceslav Anghel
02.2012
60%
10.2015
Chisinau
1/1 Ion Neculce str.
11.2014
Chisinau
10.2015
62 Gheorghe Asachi str., apt. 27
01.2013
Chisinau
11.2014
49 Tighina str., of. 203
02.2012
Chisinau
01.2013
18 Armeneasca str., apt. 1
10.2011
Chisinau
02.2012
202 Stefan cel Mare si Sfant blvd.
06.2019
Ludmila Furculita
administrator
11.2015
Petru Burduja
06.2019
administrator
10.2011
Veaceslav Anghel
11.2015
administrator
   Mobile Assets 
Company
Exclusiv Sales House SRL
Value: N/A
   Investigations 
   Documents 
  back to top  
 Vladimir Andronachi  
 politician 
 Vlad Batrincea 
 politician 
 Pavel Filip 
 politician 
Copyright © 2019 Rise Moldova
Comunitate de jurnaliști, programatori și activiști.
   Connections 
beneficiary
employee
former administrator
Ludmila Furculita
administrator